tisdag 20 november 2012

Testad och klar

Det ramp-test jag skrev om igår är nu genomfört och jag kan konstatera att det blev precis som jag trodde; jättejobbigt.

Det började med att jag fick tejp på näsan och sedan en andningsmask fastsatt. Tejpen på näsan fick jag för att masken skulle hålla tätt. Sedan var det dags att sätta sig på cykeln och börja trampa. Testet började med en belastning på 80 watt och sedan höjdes belastningen med 40 watt var tredje minut. Efter 2,5 minuter in på varje "intervall" så togs det ett litet blodprov ur fingret för att mäta hur mycket mjölksyra jag hade i blodet.

Jag körde så att det blev 7 stycken höjningar av effekten innan jag vek ner mig. Under testet pratade testledarna om jag skulle komma upp till 400 watt eller ej men tyvärr gjorde jag inte det utan jag avbröt efter 1,5 minut på 360 watt och då hade jag en rätt hög puls (191) och en ansenlig mängd mjölksyra i blodet (13 mmol för att vara exakt).

Efter genomfört test fick jag med mig ett antal sidor med siffror och grafer samt en snabb genomgång av resultatet. Snabbt kan man säga att jag nog ska köra lite mer tröskelträning än vad jag gjort senaste månaderna.

Nu är testresultaten skickade till Aktivitus och förhoppningsvis så dyker det upp ett träningsprogram snart.

Mitt uppmätta Vo-max värde blev 4,8 liter/minuten och 57 ml/kg/min.


Tortyrredskap

Foto: Tom Pietilä



Trött gubbe efter test

2 kommentarer:

  1. Så många gånger jag gått förbi det där labbet och funderat på om det inte vore värt att göra det där testet... bara för skojs skull då.

    40W ökning åt gången låter rätt brutalt, det lär ha känts ordentligt? Väl kämpat iaf!

    SvaraRadera
  2. Tack. Ja höjningarna kändes en del på slutet... Höjningen från 320 till 360 watt var grym

    SvaraRadera